A 2014-20-as időszakban, a mezőgazdasági pénzek nélkül, körülbelül 7000 Mrd forint áll rendelkezésre az uniós fejlesztések keretében. Az előző időszakhoz hasonlóan, most is a források egy jelentős részét nagyberuházásokra fordítjuk majd, ezért átnéztük, hogy milyen jelentős fejlesztések várhatók az elkövetkező években. A legnagyobbak között – az előző időszakhoz hasonlóan – elsősorban közlekedésfejlesztési projekteket találunk. A tíz legnagyobb támogatási igénye közel 800 Mrd Ft, a teljes 2014-20-as keret valamivel több mint 10%-a, ezért is kiemelt figyelmet kell fordítanunk ezekre a fejlesztésekre, hiszen jelentősen befolyásolhatják a források eredményes felhasználását.
Az alábbiakban pár szóban bemutatjuk a legnagyobb projekteket (itt nagymértékben támaszkodtunk a kiemelt projektekről és a források meghirdetéséről szóló kormányhatározatok szövegére).
M3 metró vonal infrastruktúra rekonstrukciója
A hármas metróra igencsak ráfér már a felújítás, a fejlesztés keretében várhatóan a vágányok, az alagútrendszer, a mozgólépcsők, az állomások, a Kőér utcai járműtelep rekonstrukciója, valamint az állomások egy részének akadálymentesítése történik meg. Ez az összeg nem tartalmazza a metró kocsik felújítását.
125 Mrd Ft.
Az M3-as metró, forrás: bkk.hu.
Út a munkaerőpiacra
A támogatásokat a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásának növelésére, a közfoglalkoztatásból a versenyszférába való átlépés elősegítésére, valamint a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat által nyújtott szolgáltatások fejlesztésére lehet felhasználni.
102 Mrd Ft.
Püspökladány–Debrecen, Apafa vasútvonal korszerűsítés és Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol–Debrecen vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése
A fejlesztés keretében elsősorban pályarekonstrukcióra kerül sor, a cél a 160 km/órás sebesség bevezetése.
94,1 Mrd Ft.
A püspökladányi vasútállomás, forrás: vasutallomasok.hu.
MÁV 300–600 férőhelyes motorvonatok beszerzése
A projekt keretében 30 db 300–600 ülőhelyes, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzésére kerül sor.
82,2 Mrd Ft.
A kép illusztráció, forrás: www.veszpremikamara.hu.
M30 autópálya Miskolc–Tornyosnémeti közötti szakasz megvalósítása
A projekt keretében 2x2 sávos autópálya építésére kerül sor Miskolctól a szlovák határig.
79,24 Mrd Ft.
Forrás: Wikipedia.
83. sz. főút M1–Pápa közötti szakasz fejlesztése, települések elkerülése
A fejlesztés során 2x2 sávos gyorsút épül. A fejlesztésre a 83-as főút rossz állapota miatt van szükség, ami korábban sok baleset helyszíne volt, különösen az M1 lehajtónál.
79,2 Mrd Ft.
A 83-as főút, forrás: szuperiorhirek.hu.
M4 autópálya Berettyóújfalu–Nagykereki, országhatár közötti szakasz megvalósítása
2x2 sávos autópálya építése, az M4-es utolsó, a román határig történő kialakítása.
67,5 Mrd Ft.
Forrás: Dehir.hu.
M67 gyorsút Kaposvár és az M7 közötti szakasz (érintett települések elkerülését is megvalósító) fejlesztése
A fejlesztés során 2x2 sávos gyorsút épül.
63,22 Mrd Ft.
A kép illusztráció, forrás: urbanusblog.hu.
Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítése
Pálya- és biztosítóberendezés-korszerűsítés, részleges második vágány (Balatonszemes és Balatonlelle felső között) kiépítése.
53 Mrd Ft.
A Szántód-Köröshegy vasútállomás, forrás: vasutallomasok.hu.
HUHA II. Új Hulladék-hasznosító és Iszapégető Erőmű
A főváros szennyvíztisztító telepein keletkező szennyvíziszap hasznosításának megoldása 2020-ig, ezzel az országos szennyvíziszap hasznosítási arányának növelése energetikai hasznosítással.
50 Mrd Ft.
A Fővárosi Hulladékhasznosító Mű, forrás: greenfo.hu.
A tíz legnagyobb uniós projekt 2014-20 között
A táblázatban szereplő értékek előzetesek, ahol tudtuk, a megjelent támogatási összegekkel módosítottuk őket